Friday 5 July 2013

Foto update

Zojuist aangekomen in Hoima, een stadje in noord oost Uganda. Na een busreis van 4 uur in een overvolle bus, met een slapend jongetje tegen me aan zijn we veilig aangekomen. Onderweg had de bus nog een klapband gehad 10 meter van de plek waar er diezelfde ochtend 2 jonge mannen omgekomen waren door een auto ongeluk, het wrak lag nog in de goot.
Ik vind het heel bijzonder om hier te zijn. Als ik zeg dat ik zou genieten zou ik niet eerlijk zijn want ik vind het ook wel best lastig om hier te zijn. Vooral om de dingen die ik hier zie en hoor met elkaar in verband te zien. Vooral veel armoede zie ik hier om me heen.
De afgelope 3 dagen sliep ik in het Catholic Worker House in Kasengejje, een klein plaatsje. Er wonen daar iets van 7 mensen. 2 mannen die constant bedronken zijn, een vrouw, wat kinderen die soms wel een vader of moeder delen, en soms niet. Dat is triest om te zien maar het zijn super lieve mensen en ze zijn goed voor mij. Het was heerlijk om zo een paar daagjes lekker uit te rusten, en mee te helpen met het huishouden. Het koken voor de lunch kost zo'n 4 uur wat het is erg arbeidsintensief en het eten moet vaak lang op het vuur. Alleen bruine bonen moeten al 6 uur pruttelen.
Ik mij in wat voor'n bizarre cultuurkloof ik terecht ben gekomen toen een meisje, Betty, mij vroeg hoe lang ik moest lopen naar de wc in Nederland, in Kasengejje was het dichtsbijzijnde gat iets van 8 minuten lopen.
Ik weet verder niet goed wat ik wil schrijven want ik heb niet echt de rust op het internet nu, maar ik zal wat foto's uploaden die gemaakt zijn toen ik m'n camera aan Betty gaf.




1 comment:

  1. Hey lieve Mirjam,

    Ik lees het al wel weer: een heftige ervaring is het voor je! Je gaat er enorm veel van leren, super tof! De wereld is zoveel groter en veelzijdiger dan Nederland:) Ik denk aan je en bid voor je! God is met je en is super trots op je dat je daar bent!

    Liefs Lisa (de Vries ;))

    ReplyDelete